Gólyavári Esték: Rembrandt mint drámaszerző

The registration deadline has expired.
Sorry, this content is not available in English
A Gólyavári Esték következő részében Rényi András tart előadást "Rembrandt mint drámaszerző. Adalékok a képek performativitásának értelmezéséhez" címmel.

Az előadás rendhagyó módszert javasol a nagy holland festő mitológiai és bibliai tárgyú festményeinek/rézkarcainak (historie) szemlélésére és újraértelmezésére. Abból a hipotézisből indul ki, hogy Rembrandtban – fölöttébb kivételes módon – kétféle tehetség talált egymásra: egyfelől a  jól ismert festő és rajzoló  zsenialitása, másfelől a drámaíróé és színpadi dramaturgé, ami viszont alig-alig reflektálódik a művészettörténeti irodalomban.

Minthogy a képekről való hagyományos diskurzus az ábrázolt elbeszéléseket hajlamos az "ikonográfiai tárgy" absztrakciójaként sematizálni, gyakran nem vesszük észre, ahogy a festő a készen talált, zárt-epikus elbeszéléseket – önkéntelenül is Arisztotelész Poétikájának szellemében – rendre nyitott végű, itt és most-megtörténő drámai eseményekké formálja át.

Hogy összetett sorsfordulatok ábrázolása állóképeken is lehetséges legyen, Rembrandtnak a képszínpadi bonyolítás merőben újszerű szintaxisát kellett kidolgoznia, amelyben kulcsszerep jut a formába beépített  ún. implicit nézőnek. Valós befogadóként ennek a szerepnek kell megfelelnünk ahhoz, hogy a dráma a mi  részvételünkkel, mintegy a szemünk láttára, mégis a maga jogán játszódhasson le. Az előadásban két-három esettanulmány szolgál a "Rembrandt-dramatológia" alaptéziseinek igazolására. 

Rényi András az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének professzora, aki 1977-től sokoldalú oktatói és kutatói tevékenységével gazdagította az egyetem életét.


Like
215 views Visits
Share it on
Lecture

ELTE BTK Gólyavár, Mária Terézia terem

Múzeum körút 4. 1088 BUDAPEST

To read and add comments please sign in!