Vissza a hírekhez
Következő cikk Korábbi cikk

Interjú Egyetemünk volt hallgatójával, Homolya Róberttel

Interjúk

-

2019.05.28

Stratégiai együttműködés Egyetemünk alumnusával, a MÁV Zrt. elnök vezérigazgatójával.A közelmúltban közös oktatási, gyakornoki és tehetséggondozási programokról írt alá megállapodást az ELTE és a MÁV-csoport.

A vasúttársaságnak a mérnökök mellett elsősorban magasan kvalifikált informatikusokra, jogászokra és HR-szakértőkre van szüksége, de fontos az is, hogy a fiatal kollégák új látásmódot és működési kultúrát hozzanak Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójához – véli Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, aki maga is az ELTE jogi karán szerzett diplomát 2000-ben.

Magyarországon bizonyos szakterületek komoly munkaerő-hiánnyal küszködnek. A MÁV szintén érzi ezt a tendenciát?

Igen, mi is érezzük. A munkaerőpiac erősen kínálatvezérelt, rendkívül nagy a verseny. Igaz ez mind az alacsonyabb végzettséget igénylő munkakörökre, mind a felsőfokú végzettséggel betölthetőkre. Intenzíven toborzunk, folyamatosan hirdetjük a nyitott pozícióinkat országszerte a nyomtatott és online sajtóban, részt veszünk minden nagy országos, regionális és egyetemi állásbörzén. Idén áprilisban már negyedik alkalommal szerveztünk saját szakmai nyílt napot, ahova minden évben több száz középiskolai és egyetemi diák látogat el, hogy közelebbről is megismerje a vasutas szakmát.

Melyek azok a területek a vasúttársaságnál, ahol létszámhiánnyal küszködnek?

Több területen is zajlanak fejlesztések és nagy vasúti beruházások. Ezek megvalósítása magas szakértelemmel rendelkező kollégákat igényel, például fejlesztő informatikusokat, építőmérnököket, villamosmérnököket, gépészmérnököket, járműmérnököket. Azonban a MÁV-nak és leányvállalatainak nemcsak mérnökökre, de rengeteg más szakterület diplomás szakembereire és az ő tudásukra is szüksége van, például jogászokra, gazdasági szakértőkre, és humánerőforrás-szakemberekre. Meggyőződésünk, hogy az ELTE oktatói, képzései, tudásbázisa, kutatási és fejlesztési tevékenysége, valamint hallgatói több kulcsterületen nyújthatnak semmi máshoz nem hasonlítható támogatást a MÁV-csoport számára.

Az ELTE-vel és más egyetemekkel kötött együttműködési megállapodás miben tudja segíteni a MÁV-ot?

Célunk, hogy már az egyetemi évek alatt kapcsolatot alakítsunk ki fiatal, nyitott, a vasút iránt érdeklődő egyetemi hallgatókkal, mert nagyon fontosnak tartjuk, hogy a cégcsoport számára hosszú távon is biztosítsuk a magasan képzett munkaerő utánpótlását. Ennek érdekében működtetünk ösztöndíjprogramot, amelyben a hallgatók belülről ismerhetnek meg egy-egy szakterületet és az ott dolgozó kollégákat, a MÁV-os szervezeti kultúrát, bekapcsolódhatnak az ott folyó munkába, szakmai kapcsolatokat építhetnek. A hallgatók tapasztalatot szereznek és egyben pénzt is keresnek, a munkába állást követően így hamarabb tudnak bekapcsolódni a valódi értékteremtő feladatokba. Az ösztöndíj mellett diplomamunka írási lehetőséget és szakmai gyakorlati helyeket is kínálunk.

Hogyan tud bekapcsolódni a MÁV az egyetemi képzésekbe?

Országosan hét egyetemmel van együttműködésünk. Kollégáink rendszeresen vesznek részt vendégelőadóként az oktatásban. Számos esetben segítettünk már tananyagok kidolgozásában, melynek minden esetben az volt a célja, hogy a fiatalok a valós vállalati igényeknek megfelelő szakmai ismereteket, tudásanyagot kapjanak. Szervezünk egyetemi csoportoknak üzembejárást, üzemlátogatást, ahol valós körülmények között ismerkedhetnek meg a tanultakkal.

Milyen szakterületekről várnak hallgatókat a gyakornoki programba?

Elsősorban a Gazdálkodástudományi Intézet, az Informatikai Kar, az Állam és Jogtudományi Kar, a Társadalomtudományi Kar, illetve a Pedagógia és Pszichológiai Kar hallgatóira számítunk.

Az ösztöndíjasok mennyi időt tölthetnek a MÁV-nál és milyen juttatásra számíthatnak?

Az ösztöndíjprogram fél évtől két évig is tarthat, attól függően, hogy a tanulmányok mely szakaszában kötjük  meg a szerződést. Az ösztöndíj mértékét a minimálbér 50-80%-ában határozzák meg a kiválasztási eljárás során nyújtott teljesítmény alapján.

A MÁV-nak mely szakterületeken van leginkább szüksége az egyetemi K+F+I kapacitásokra?

A MÁV csoport vállalatai komoly informatikai háttértámogatással rendelkeznek, melyben a feladat megfogalmazásától a kész rendszerek üzemeltetéséig minden IT tevékenység megtalálható. Így folyamatszervezőket, rendszerszervezőket, IT architect munkatársakat, programozókat, adatbázis szakértőket és rendszerspecialistákat, hálózati szakembereket látnánk szívesen a csapatunkban. Egyre több K+F projektben is részt veszünk, amelyek főként a vasútbiztonság és a kötöttpályás közlekedéshez kapcsolódó mérési és adatfeldolgozási kérdésekkel foglalkoznak. Ilyen területek a képfeldolgozás, a drónok alkalmazása a vasúti közlekedésben, a videótechnikán alapuló utasszámlálás, a forgalomfigyelés és a pályabiztonsági alkalmazások. Ezen alkalmazási területekre főként fizikusi, méréstechnikai, képfeldolgozási szakemberekre számítunk.

Egy ilyen méretű és korú cégcsoport, mint a MÁV esetében mennyire nehéz feladat a már régóta meglevő struktúrák, eljárások, folyamatok és rendszerek megújítása?

A változtatás nem könnyű, mivel a folyamatok rendkívül összetettek, sokszereplősek. A vasút veszélyes üzem, ezért itt komolyan veszik a szabályzatokat, van is belőlük bőven. Célunk, hogy egyszerűsítsünk, csökkentsük az utasítások számát, terjedelmét. Ez hosszútávon lerövidítené a munkaerő kiképzésének és munkába állításának idejét. Azonban nem elég az utasításokat átdolgozni, a kollégák gondolkodását, látásmódját is formálnunk kell.

Elszakadva a fővárostól: a MÁV milyen lehetőséget lát az együttműködésre a megyeszékhelyeken, vidéki nagyvárosokban, tekintettel például a Szombathelyi ELTE Savaria Egyetemi Campusra, ahol többek között gépészmérnöki és informatikus-képzés is folyik?

Szívesen kapcsolódunk be a campus által szervezett programokba, tartunk előadásokat, hirdetünk ösztöndíj lehetőséget. Szombathely vasúti szempontból meghatározó város.

Hogyan ajánlaná a MÁV-ot, mint munkáltatót azoknak a hallgatóknak, akiket a mozdony füstje megcsapott?

A MÁV-csoport közel 38.000 főt foglalkoztat, Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója. A csoport vállalatai eltérő alaptevékenységet látnak el, ezért rengeteg a szakmai lehetőség, mindenki megtalálhatja a kedvére valót, a hozzá közelállót. A vasút fejlődik, egyre több a modern technológiai megoldás például az automatizálás, informatikai fejlesztések és a diagnosztika területén. A vállalatok között biztosított az átjárhatóság, ami a csoporton belül számos, hosszútávra szóló karrierlehetőséget kínál.  

Felsővezetőként milyen jótanácsokkal látná el azokat a fiatal munkavállalókat, akik önöknél képzelik el karrierjüket?

Fontos a hagyományok tisztelete, de bátran kell felvetni az új ötleteket, mert ez vihet minket és céget is előre. Merni kell megkérdőjelezni a folyamatokat, szokásokat, mert a friss szem olyat is meglát, amire mi esetleg már nem figyelünk fel. Fontos, hogy a különböző generációk megtalálják egymással a hangot és tanuljanak egymástól.

Az interjú az ELTE Univerzum májusi számában jelent meg. 


151 megtekintés Visites

kedvel

Megjegyzések0

Nincs jogosultsága a megtekintéshez, illetve megjegyzés írásához.Kérjük, jelentkezzen be.

Javasolt cikkek

Interjúk

Alumni Staféta - Kukorelly Endre

egy tag profilképe

Alumni Központ

16 november

Interjúk

Alumni Staféta - Vámos Miklós

egy tag profilképe

Alumni Központ

03 november

Interjúk

Interjú Szvétek László operaénekessel.

egy tag profilképe

Alumni Központ

02 november