Vissza a hírekhez
Következő cikk
Korábbi cikk

Brilliance as deviance: Gender-role incongruity as another barrier to women’s success in academic fields

Beszámolók

-

2020.10.08

Sajnáljuk, ezek a tartalmak nem érhetők el Magyar alatt


Boglárka Nyúl, Inna Ksenofontov, Alexandra Fleischmann and Rotem Kahalon received a research grant from the European Association of Social Psychology, so they conducted a series of studies titled 'Brilliance as deviance: Gender-role incongruity as another barrier to women’s success in academic fields'. The research points to the possibility that women might be underrepresented in academic fields and positions associated with brilliance because brilliance is a gendered trait. A direct implication of the findings is that brilliance needs to be de-gendered.

Women are underrepresented in STEM-fields and high-level academic positions. Researchers have long tried to explain these disparities, for example, with gender bias in hiring or women’s supposedly low interest in these professions. A new stream of research has recently suggested that beliefs about brilliance might explain some of these gender disparities. Brilliance, defined as extreme, raw intellectual ability, is stereotypically ascribed more to men than women. Accordingly, academic fields in which brilliance is portrayed as a prerequisite for success (e.g., physics, engineering) are occupied by fewer women. Moreover, women apply less for these positions, partly, because they feel dissimilar to the people holding them.

Read the full report here.


kedvel
274 megtekintéss megtekinté
Ossza meg

Megjegyzések0

Megtekintéshez, vagy megjegyzés hozzáadásához kérjük, jelentkezzen be!

Javasolt cikkek

Beszámolók

ELTE Sikerek: Erdei Anna

egy tag profilképe

Alumni Központ

19 április

Beszámolók

Szakmai délután és alumni találkozó a Magyar mint Idegen Nyelv Tanszéken

egy tag profilképe

Bölcsészettudományi Kar ELTE

16 április

Beszámolók

A KÉZFUNKCIÓ VÁLTOZÁSA ÉS JELLEMZŐI STROKE UTÁN - BESZÁMOLÓ

MB

Magdolna Bebtó

10 április