Beszámoló - Hagyományok, kihívások és jövőképek a gyakorlati tudás tükrében
A Bárczi- (gyógy)tea sorozat idei utolsó alkalmán 2025. május 8-án Maléth Anett, a Gyógypedagógiai Továbbképző központ vezetője köszöntötte a személyesen és online megjelent hallgatóságot. A sorozat és az előadók ismertetése után röviden bemutatta az ELTE Alumni Központ munkáját, legfőbb célkitűzéseit, törekvéseit és egyben megköszönte az jubileumi 125. tanév Gyógytea sorozatának ismételt támogatását is.
Elsőként Póth Éva, Macher Mónika és Horváth Endre Úton a gyakorlati tudás felé: A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány gyakorlati képzésének hagyományai, kihívásai és jövőbeli irányai című előadása hangzott el.
Az idén 125 éves gyógypedagógus-képzésben a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány 1992 óta gazdagítja a közös tudást. Az előadás a gyakorlati képzés azon szakaszára fókuszált, ahol a szakmai alapozás és belső gyakorló intézménnyel való együttműködés különösen meghatározó. Bemutatásra került, hogyan készítik fel hallgatóikat a jövő kihívásaira, megosztották tapasztalataikat a hagyományok továbbviteléről és a jövőbe mutató irányokról.
Az online térben nagy érdeklődés mutatkozott a program iránt, főként szakemberek, kollégák, hallgatók részvételével. Az előadás végeztével izgalmas szakmai diskurzus bontakozott ki.
A délután második részében Pongrácz Kornélia és Reményi Tamás Átalakulóban a pszichopedagógia: A múlt tanulságai, a jelen kihívásai és a jövő lehetőségei címmel tartotta meg előadását.
Az előadás célja a pszichopedagógia fejlődési irányainak bemutatása volt, történeti áttekintéssel és a jelenkori szakmai kihívások feltérképezésével. A szerzők áttekintették a szakterület alapfogalmait, különös figyelmet fordítva az érzelem-, viselkedés-, figyelem- és aktivitásszabályozásra, valamint a tanulási zavarok és a gyermekjóléti ellátás pszichopedagógiai vonatkozásaira.
Az előadás tudományos alapját friss hazai és nemzetközi kutatások adták, többek között az ADHD, a szenzoros feldolgozás zavarai és a végrehajtó funkciók kapcsolatát vizsgáló tanulmányok. A képzés fókuszterületei – mint például a viselkedéstámogatás, az ADHD-specifikus intervenciók, a tanulási zavarok kezelése, valamint a gyermekjóléti feladatok a köznevelési gyakorlat szempontjából releváns példákkal kerültek bemutatásra.
A digitális technológia hatásai, a traumaérzékeny pedagógia és az interdiszciplináris együttműködés kérdéskörei szintén hangsúlyos szerepet kaptak.
Összességében az előadás áttekintő képet nyújtott a kar pszichopedagógia szakirányának aktuális kutatási és oktatási fókuszairól, és megalapozott szakmai diskurzusra kínált lehetőséget az oktatás, kutatás és gyakorlat metszetében.
Az infokommunikációs akadálymentesítést automatikus feliratozással történt.
Köszönjünk az egész évadra kiterjedő figyelmet, érdeklődést, az NKA és az ELTE Alumni Központ támogatását. Mindenkit szeretettel várunk 2025. őszén a következő évad alkalmain, melyről információkat a Kari, Egyetemi és Alumni Tagozati oldalainkon találnak hamarosan.
Örök diákjait az ELTE Alma Mater visszavárja!

Képek 6
Megjegyzések0
Nincs jogosultsága a megtekintéshez, illetve megjegyzés írásához.Kérjük, jelentkezzen be.
Javasolt cikkek